tirsdag den 19. maj 2009

Introduktion til Radio Lab

Jeg har ikke tænkt mig at denne blog skal beskæftige sig alt for meget med teori og begreber og namedropping, men jeg vil dog alligevel lige indlede dette indlæg med et citat af Michel Foucault fra hans tekst 'Andre Rum' (Des Espaces Autres) Selve teksten handler om heterotopier - et begreb jeg stadig ikke rigtig fanger vigtigheden af - men det er en henkastet sætning i indledningen jeg bliver ved med at vende tilbage til, nemlig en påstand om at 'Det er i termodynamikkens 2. lov, at det 19. århundrede har fundet sine vigtigste mytologiske ressourcer'. Det synes jeg er så fin en sætning. Det er altså ikke længere filosoffer, teologer, forfattere der skaber epokers mytologier og selvopfattelser, men videnskabsmænd. Det er klart, at et menneskets opfattelse af sig selv ændres alt efter om det tror på bibelen eller Big Bang, og det er lige så tydeligt at videnskabelige teorier om relativitet, om kvanter, etc, i sidste ende infiltrerer og påvirker bredere lag af samfundet. Derfor mener jeg - som Foucault altså også lod til at mene - at det er vældig relevant at holde styr på udviklingen inden for de andre videnskaber hvis man vil vide hvilke ideologier, mytologier og kulturer samfundet vil følge.

Men det er svært at følge med. Derfor er jeg så begejstret for en podcast som Radio Lab. Programmerne veksler mellem at undersøge grundlæggende menneskelige koncepter (tid, døden, moral) kulturelle emner (Klodernes Kamp, Wagners Ring, musik generelt) og mere hardcore naturvidenskabelige emner. Men det fundamentale er, at de altid forbliver nysgerrige snarere end nørdede, og at de altid formår at blande tilgangsvinklerne. Videnskabelige spørgsmål bliver altid også behandlet fra en moralsk/filosofisk vinkel, ting som tid og musik bliver skrællet ned til de helt videnskabelige grundbestandele. Bedst af alt er et timelangt interview om universets opbygning og muligheden for parallelle universer, der både formår at behandle emnet videnskabeligt (går jeg da ud fra), men samtidig først og fremmest fokuserer på de moralske og filosofiske implikationer af de fremlagte teorier. Det er et fantastisk eksempel på grundvidenskab som mytologisk ressource, og stærkt anbefalet, selvom der er en enkelt kjolebaseret metafor jeg ikke er sikker på jeg tror på...

Jeg vil anbefale at abonnere på podcasten og så vælge hvad man synes er interessant, men her er alligevel en lille starterliste:

Musical Language:
Om musik. Her kan man for det første virkelig høre hvor dygtige radiofolk skaberne er, men det indeholder også glimrende tanker om sammenhængen mellem musik og sprog, og en historisk beskrivelse af skandalepremieren på Stravinskys "Sacre du Printemps"

Detective Stories:
Tre fortællinger om jagten på sandheden. Fra en historisk udgravning i Ægypten til noget med en ko og en ged, som jeg ikke er helt sikker på jeg forstod, til hvorfor Iron Maiden tager fejl.

Emergence:
Fra myrer til byplanlægning til Adam Smith og liberalismens usynlige hånd, dette program undersøger hvordan levende væsner fungerer uden leder. Anarki, tilfældigheder, moral, igen et godt eksempel på hvordan en tværfaglig og nysgerrig tilgang virker.

Og så er det interview jeg nævner overfor fantastisk, men det har jeg jo sagt...

Anyways, lyt og lær, og kom gerne med kommentarer (især om den der kjoleting, den kunne jeg godt tænke mig at diskutere lidt...) og andre anbefalinger af lignende ting i kommentarafdelingen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar